blog

Nederlandse norm gezond bewegen

In augustus 2017 is de Nederlandse gezondheidsraad met een nieuwe beweegrichtlijn gekomen!

Haal jij die criteria???

Voor kinderen, vanaf 4 jaar, gelden de volgende regels:
Beweeg zo vaak mogelijk, en voorkom veel stilzitten.
Beweeg elke dag tenminste gedurende 1 uur matig intensief. Meer bewegen mag zeker, dit is beter voor jouw gezondheid.
Fitness, spierversterkende oefeningen, 3x/week.

Wat is ‘matig intensief’ bewegen?
Een matige lichamelijke activiteit betreft activiteiten die enige moeite kosten, maar waarbij praten mogelijk blijft. Dit is bijvoorbeeld wandelen, fietsen, rustig zwemmen, steppen, klimmen/klauteren in de speeltuin.

Een zwaar lichamelijke activiteit leidt tot zwaarder ademen, of puffen en hijgen, en dat je gaat zweten. Bijvoorbeeld bij aerobics, hardlopen, wielrennen en teamsporten.

Fitness, spierversterkende oefeningen, is zinvol, hoewel over dit onderwerp de meningen verschillen! Ik ben ervan overtuigd dat, indien de oefeningen goed, en met de juiste weerstand uitgevoerd worden, deze een meerwaarde zijn in het kunnen bewegen en volhouden van een bepaalde houding. Spierversterkende activiteiten zijn oefeningen die de kracht en het uithoudingsvermogen van de spieren verbeterd.
Liever 100x 1kg optillen dan 1x 100kg!

Wilt u meer weten, of advies om uw kind meer te laten bewegen?
Dan hoor ik dat graag!!

Wilt u meer lezen?

Bewegingsrichtlijnen Gezondheidsraad [website]

Bewegingsrichtlijnen Gezondheidsraad [document]